Kant trake su super način da se sakriju ružne ivice ploča od iverice. U pripremama za „kantovanje“ dobro je znati da postoje tanke i debele trake ili kako ih majstori zovu PVC (tanke) i ABS (debele). Takođe, za samu montažu, je bitna i podjela na samoljepljive i tzv „mašinske“ tj one koje nemaju sloj ljepila odozdo. Ovo je, pored tiplovanja, nastavak eksperimetisanja sa pločastim materijalima i raznorazne rezultate možete pogledati u nastavku teksta.

Slika 1

Prvi tip sa kojim sam se bavio je samoljepljiva kant traka tj traka koja je odozdo isprskana nekim ljepilom. Ovo ljepilo treba otopiti kako bi traku spojili sa ivericom. Najparktičnija alatka za ovu proceduru je obična kućna pegla a neophodan uslov je da vam gospođa nije kući kada kanujete inače … zaboravite na peglu.

Slika 2

Ja (srećom) imam onaj industrijski fen pa peglu simuliram tako što traku zagrijem fenom i onda je utisnem na ivericu nekim okrajkom. Dakle, za harmoniju u braku potrebno je dvoje i industrijski fen.

Slika 3

Kada traka uhvati i ohladi se viškove moramo da odrežemo. Za ovaj korak sam vidio da postoji i posebna altaka u obliku slova „U“ koju jednostavno prevučemo uzduž ivice i ona izreže viškove trake sa obje strane istovremeno. Kako košta nekih 12 eura za sada je ignorišem.

Slika 4

Ivice trake posle rezanja valja ošmirglati kako bi se grubi vrhovi malo zaoblili.

Slika 5

I tako – knatovanje samoljepljivom trakom završeno. Prcedura je prosta i brza a kantovane ivice mnogo bolje izgledaju o onih „sirovih“.

Slika 6

Sledeće za testiranje su došle „mašinske“ trake. Na slici se vide ABS (donja) i PVC (gornja) tip trake. Takođe se vidi i razlika u njihovim debljinama. Pri dimenzionisanju za ABS traku se obično uzima da je debela 2 mm dok se debljina PVC trake zanemaruje. Tako npr ako je neka ploča široka 50 cm i kantuje se sa jedne strane sa ABS trakom naručićemo da se reže na 49,8 cm dok ćemo je, u slučaju PVC trake, dirktno rezati na 50 cm.

Slika 7

U profesionalnim radionicama imaju neke velike mašine za kantovanje koje zagrijavaju ljepilo, nanose ga na traku, traku utiskuju na ploče i obrađuju ivice i to sve „u cugu“. Vjerujem da je kupovina takvih mašina priličan događaj za srećne vlasnike a nama, garaža majstorima, sleduje alternativa. Prvo što je meni palo na pamet je ona vrela plastika koja se istiskuje iz pištolja.

Slika 8

Za potrebe eksperimanta sam, na nekom okrajku, vrelom plastikom nalijepio komad PVC i komad ABS trake. Trakama sam ostavio prepuste kako bih ih mogao potegnuti i tako provjeriti koliko čvrsto su „uhvatile“. Kada se plastika ohladila (nekoliko minuta) uhvatio sam za slobodan kraj PVC traku, povukao i …

Slika 9

… lako se odvojila. Mada shvatam da ovo nije opterećenje koje se očekuje od kant trake prilikom njene upotrebe opet sam očekivao da bude malo žilavije. Sledeća na red je došla ABS traka.

Slika 10

A ni ona nije bila ništa bolja. Baš sam očekivao više od ove vrele plastike. Palo mi je napamet da pokušam sa epoxy-jem ali sam od toga odustao jer je to preskupa varijanta za neka duža kantovanja a ni sam epoxsy se nije baš pokazao kod lijepljenja gume pri izradi krovnog nosača za auto. Međutim, univerzalno ljepilo ili, u žargonu, „Sintelan“ je dovoljno jeftino pa sam odlučio da pokušam sa njim.

Slika 11

Univerzalno ljepilo u akciji.

Slika 12

Kako je ljepilo hladno i ne hvata brzo to je dozvolilo ABS traki da se izvija i zeza …

Slika 13

… pa sam je morao malo zagrijati i okrajkom ispeglati kako bi se poravnala. Ovo je definitivno minus za kombinaciju „sintelan“ – ABS.

Slika 14

Ovako ulijepljene trake sam ostavio po strani pošto univerzalnom ljepilu treba deklarisanih 24h da stisne. Kako se, u međuvremenu, završio vikend i počela radna nedelja to su trake ustvari odstajale nekih par dana prije konačnog testiranja žilavosti. Opet sam prvo potegao PVC traku …

Slika 15

… i ništa! Jednako se lako odvajala samo što je „spajanje“ trajalo danima a ne minutima kao kod vrele plastike.

Slika 16

Ista priča je bila i sa ABS-om.

Zaključak istraživanja: Nabavite samoljepljivu kant traku makar i po cijenu flekavih pegli. A ako baš mora „mašinskim“ trakama ona mi se čini boljim koristiti onu vrelu plastiku. Barem je postupak jednostavniji i brži.